Categorieën
PMT

De praktijk en het Corona-virus

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Wij houden ons aan de richtlijnen van het RIVM.

Aangezien het aantal face-to-face afspraken toe neemt en de komende weken naar verwachting ook toe zullen blijven nemen, hebben wij in het gezondheidscentrum met elkaar de volgende afspraken gemaakt/regels opgesteld;

Corona Richtlijnen Gezondheidscentrum

Algemeen. 

  • Kom niet als je klachten hebt; keelpijn, verkoudheid en/of koorts.
  • Kom ook niet als één van de gezinsleden klachten heeft.
  • Wij houden ons ook waar mogelijk aan de 1,5 meter regel.
  • Geen handen schudden
  • Voor en na het binnengaan van de behandelruimte de handen met gel schoonmaken.
  • Het consult kan bij klachten omgezet worden in een videoconsult of worden geannuleerd. Meldt dit van te voren en het liefst 24 uur van te voren. Mocht dit niet lukken binnen 24 uur, dan zal hier coulant mee worden omgegaan.
  • Maak zo min mogelijk gebruik van het toilet.
  • Neem je eigen drinken mee.

Wachtkamerbeleid. 

  • Houd je aan de 1,5 meter regel!
  • Maximaal 3 volwassenen en 3 kinderen tegelijk in de wachtkamer. Zijn er meer personen in de wachtkamer, wacht dan buiten.
  • Geef het van tevoren aan als je de voorkeur geeft om buiten of in de auto te wachten.
  • Kom op tijd of kort voor de afspraak.
  • Kom niet met meer mensen dan nodig is.
  • Ouders wachten tijdens de behandelingen van de kinderen bij voorkeur niet in de wachtkamer.
  • Het speelgoed en de lectuur is uit de wachtkamer verwijderd.

Bedankt voor het begrip![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5643″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Praktijkveranderingen in beleid kinder- en gezinstherapie Flooruit

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Recent bestond Flooruit 3 jaar.
3 jaar waarin veel werk is verzet.
De vakantie is een tijd van bezinning. Door de jaren heen is er veel aangepast in ons beleid, vanwege het aanscherpen van richtlijnen, de komst van de AVG-wet en de aanpassingen in de beroepscode. Daarnaast lopen we in de praktijk tegen een aantal zaken aan waardoor wij ons genoodzaakt voelen om het beleid wat aan te passen. In het belang van het kind en de ouder(s). Het allerbelangrijkste streven is om transparant en open te zijn. Vandaar dit bericht.

We hebben de algemene voorwaarden aangescherpt. Kik op de link om deze door te nemen.
De belangrijkste aanscherpingen op een rij;

  • Er is vooraf aan de behandeling contact met de (beide) (gezaghebbende) ouder(s)/verzorger(s), zij worden beiden uitgenodigd voor het intakegesprek en wanneer dit om wat voor reden dan ook niet lukt, zal er telefonisch contact zijn. Beide ouders dienen akkoord te gaan met de de behandelovereenkomst/algemene voorwaarden en privacywet. Al het contact over de behandeling en de voortgang m.b.t. de behandeling van het kind wordt naar beide ouders gecommuniceerd (tenzij anders door de desbetreffende ouder wordt aangegeven). Dit was natuurlijk al zo, maar het is nu nog wat scherper omschreven en zal nog beter op worden toegezien.
  • We zijn een eerstelijnspraktijk die het liefst kortdurend werkt. Het kan zijn dat er meer nodig is, er zal dan gezocht worden naar een alternatieve plek. Een psychomotorische behandeling duurt ongeveer 12-15 sessies, met uitloop naar 20 sessies. Bij hoge uitzondering kan de behandeling worden verlengd.
  • De tarieven worden per 2020 aangepast. De aanpassingen zijn te zien door het klikken op deze link.

We willen al onze aandacht kunnen behouden voor het kind en het gezin. Door deze aanscherping van de voorwaarden kunnen we blijven doen waar we goed in zijn!

Bij vragen, neem gerust contact op. Bedankt voor het begrip![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5118″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Flooruit bestaat 3 jaar!

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]


Praktijk Flooruit bestaat 3 jaar!

Deze mijlpaal laten we niet helemaal ongezien voorbijgaan want we zijn er trots op! We blikken kort terug..

Wat doen we nou eigenlijk? 

Praktijk Flooruit werkt met kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar en hun ouder(s)/verzorger(s), of met het hele gezin door middel van psychomotorische therapie en systemische interventies.
Aan de basis staat het ervaringsgericht werken en leren. Het verkennen, herkennen en erkennen van de kracht en de moeite van het kind, de ouder en het gezin. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in het werken met kinderen en hun ouder(s)/verzorger(s) door middel van spel en beweging, het werken met contact/interactie en het lichaam.

Wat is er veranderd in de afgelopen jaren?

  • In de afgelopen jaren is er een verschuiving geweest van het breed behandelen in de praktijk, naar specifiek de basisschoolleeftijd en nog jonger. We zijn ons meer en meer gaan focussen. Dat zorgt er voor dat mensen in de omgeving den Bosch, Oss, Vught en daar buiten de weg naar onze praktijk steeds beter kunnen vinden. Hier zijn we trots op.
  • Naast behandeling zijn we bezig met het opzetten van meerdere groepstrainingen voor kinderen in de basisschoolleeftijd, waaronder een training mindfulness voor kinderen die met succes is gestart dit jaar!
  • We hebben meer vaste samenwerkingspartners waar we met plezier krachtig mee samenwerken.

En vooral dit laatste.. we zijn van 1 naar 2 werknemers gegaan!

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5379″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Floorplay en PMT

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

– Kinderen tot en met 6 jaar-
Regelmatig krijgen we de vraag om te omschrijven wat de praktijk doet, een uitleg het liefst in ‘Jip-en Janneke-taal’. Bij deze, een kleine greep uit het werk me de allerkleinsten, zoals Floorplay en PMT..
 
De kinderen van 1 tot en met 6 jaar worden altijd in combinatie met ouders gezien en hierbij wordt de methode Floorplay in combinatie met mijn ervaring binnen de psychomotorische therapie ingezet.
 
Deze methode richt zich voornamelijk op de ouder-kindrelatie en de specifieke ondersteuning van kinderen in hun ontwikkeling. Daarnaast krijgen ouders tools om hun kind middels spel én bewegen passend te ondersteunen in hun ontwikkeling.
 
Elk kind ontwikkelt zich op een andere manier, in zijn/haar eigen tempo. Bij de meeste kinderen die worden aangemeld roept de ontwikkeling vragen op (denk hierbij aan bijvoorbeeld; moeite met maken van contact, terugtrekken uit het contact, zelfbepalend gedrag, boosheid, grenzeloos gedrag, onzekerheid).
Heel specifiek kijken we bij aanvang naar het kind en de interactie met de ouder om zo te onderzoeken wat het kind en de ouder nodig hebben om samen stapjes te kunnen zetten op de ontwikkelingsladder. Binnen Floorplay en PMT worden het ‘ontwikkelingsmijlpalen’ genoemd. De groei binnen de behandeling is in de meeste gevallen zichtbaar in bijvoorbeeld;
 
* Een sterkere ouder-kind band
 
* Het contact, de intimiteit en het plezier is toegenomen.
 
* Een ouder voelt zich gesterkt in zijn/haar ouderrol.
 
* Ouders weten hoe hij/zij het kind passend en adequaat kan helpen zodat het kind kan groeien.
 
* De ouder heeft meer zicht op wat het kind nodig heeft en wat de achterliggende reden is voor bepaald gedrag.
 
Hoe precies? Dat volgt hieronder over een weekje.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5228″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

PMT Rosmalen

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vanaf januari 2018 is praktijk Flooruit in Rosmalen weer geopend na een periode van zwangerschapsverlof. Op dit moment ligt de focus in de praktijk vooral op kinderen vanaf 2 jaar en in de basisschoolleeftijd (tot ongeveer 12 jaar) met uiteenlopende vragen.

Er is meer samenwerking, van observatiebureau’s tot aan gespecialiseerde instellingen. Zo probeert de praktijk op dit moment door middel van korte lijntjes meer mogelijkheden te creëren om intensiever samen te werken, zodat ouders en kinderen direct op de juiste plek terecht komen. De focus is steeds meer bij (jonge) kinderen komen te liggen in combinatie met het werken met de ouder(s).

 [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Doen.          Bewegen.           Ervaren.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5094″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Waarom komen kinderen en/of ouders bij mijn praktijk en hoe verloopt het verder? 

De vragen waarvoor een kind aangemeld wordt voor psychomotorische therapie zijn heel verschillend. In de meeste gevallen is het zo dat het doen en ervaren beter past bij een kind dan alleen praat-hulp. Door middel van spel, bewegen, oefenopdrachten kan een kind zich in de meeste gevallen beter uiten. Kinderen kunnen al doende leren voelen, uiten, ontdekken wat ze fijn vinden en niet fijn vinden. Hun eigen ik en dan ook in het contact met de ander. Passend bij hun leeftijd en de situatie waar ze op dat moment zijn.

De ouder(s) /verzorger(s) worden in de meeste gevallen betrokken bij de behandeling. Hoe ze worden betrokken, verschilt per ouder, waar de wens ligt.
Alle ouders willen graag fijn contact, positieve interactie met hun kind en hun kind passend stimuleren in hun ontwikkeling. Door middel van de psychomotorische therapie kunnen ouders ook leren. Ouders leren hun kind te stimuleren in zijn/haar ontwikkeling door middel van spel en bewegen en zelf passend en adequaat te reageren in contact en interactie. De ouder(s) kunnen meebewegen thuis en eventueel de vertaling maken naar school en op die manier de tools inzetten om het kind nóg beter te kunnen helpen stapjes te laten zetten in hun ontwikkeling. Soms hebben ouders de vraag om alleen heel even met ze mee te kijken.

Mijn praktijk probeert afgestemd op de hulpvraag, zo kortdurend mogelijk te werken. Maar het verschilt heel erg per kind of ouder hoe het traject er uit ziet. Tijdens een intakegesprek leggen we samen de wensen en mogelijkheden naast elkaar.

Meer weten? Bel of mail gerust. Dit kan via de contact –  pagina.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Here we go again!

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Na een half jaar met verlof te zijn geweest, was het eergister weer mijn eerste werkdag.
En ik heb het wel een klein beetje onderschat. Niet zo zeer het werken zelf, maar wat een impact het op me heeft. De enorme onbevangenheid van de kinders weer voor me te zien, de strijdlust bij ouders, de intensiteit en emotionele lading van het niet soepel verlopen van een ontwikkeling of opvoeding.
Het maakt indruk op me, in positieve zin.

Ik startte gister met een leeg hoofd en frisse aandacht en wat valt er dan veel te zien! Soms is het nodig om even echt weg te zijn uit het werk, om weer creatief te zijn en objectief te kunnen kijken.

En sommige dingen vergeet je ook even, gelukkig. Ik wil er één ding uit halen..
Zo begon mijn dag met het drie uur lang bellen met een gemeente, die geld heeft voor het ene kind, maar geen potje beschikbaar heeft voor het andere kind. Wanneer het kind in een andere gemeente zou wonen de zorg wel zou krijgen, maar het nu niet krijgt. Alleen vanwege het feit dat hij nou eenmaal in deze gemeente woont.

Maar wat me vooral opvalt, is dat iedereen probeert, om vanuit zijn/haar perspectief, het juiste te doen. En ik, met het werk wat ik doe, alleen maar een stukje (of een heel stuk) meewandel..

Ik trok gister glimlachend de deur van de praktijk achter me dicht. Met enorm veel energie.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4988″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Psychomotorische therapie & het jonge kind (1)

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Ooit, had ik het idee om aan dit onderwerp een artikel te wijden (wat er dus nooit van is gekomen), toen ik nog werkte binnen de gespecialiseerde GGZ als psychomotorisch therapeut op de poli ‘het Jonge Kind’.

Nu, iets meer dan een jaar later, leeft het weer meer dan ooit. En ik vind het tijd en nodig om deze doelgroep toch meer onder de aandacht te brengen.

De reden? 

Nou er vind een verschuiving plaats.. merk ik…
Steeds vaker komen er ouders met jonge kinderen met vragen naar mijn praktijk. En met jonge kinderen bedoel ik kinderen in de leeftijd vanaf 1 tot en met 6 jaar.
Ouders die al vroeg bij hun kinderen merken dat er iets meer nodig is, ouders die al vroeg in de ontwikkeling van hun kind met vragen komen te zitten.

En dat terwijl heel veel zorg veelal pas voor handen is wanneer kinderen 4 tot 6 jaar zijn. Hierbij moet ik zeggen dat écht niet alle praktijken, instellingen en overige instanties binnen de hulpverlening pas dan zorg bieden, want gelukkig gaat de focus steeds vaker al uit naar de allerkleinsten in onze samenleving.

Psychomotorische therapie en het jonge kind.

PMT (wat door mij vaak wordt gecombineerd en aangevuld met de methode Floorplay) kan een ontzettend belangrijke bijdrage leveren in het stimuleren en positief bevorderen van de ontwikkeling van een jong kind. Bewegen en spelen ligt dichtbij de belevingswereld van het jonge kind. Door middel van spel of bewegingssituaties kan het kind laten zien hoe hij de wereld om hem/haar heen ervaart, zich uiten en komen tot leren. Contact maken, vasthouden en uitbreiden verloopt het snelst en het meest effectief binnen speelse situaties. 

Alleen, ben ik van mening, dat je te alle tijden, de ouder(s) of belangrijkste hechtingsfiguren bij deze behandeling moet betrekken. Ik zie een jong kind nooit, echt nooit individueel in mijn zaal. Een belangrijke reden hiervoor is dat, in de meeste gevallen, de ouder direct al voor veel veiligheid zorgt in de ruimte. Dit is pure winst voor het kind, maar ook voor jou als therapeut! Een andere belangrijke reden is dat het jonge kind de rest van de week (in veel gevallen) bijna alle tijd thuis, met zijn/haar ouder(s) is en het dus niet bij dat ene pmt-uurtje in de week blijft. 
En dan nog één, de allerbelangrijkste wat mij betreft; ouder(s) zijn de expert van hun kind. 
Ik als therapeut kijk mee, faciliteer, ondertitel en werk samen met de ouder. 

En dan? 

Nou. Dat vertel ik in een volgend artikel (mag ik dit een artikel noemen? Geen idee wat de regels zijn en wanneer je het een artikel en wanneer je het gewoon een boodschap/bericht/typsel/verhaal noemt) over psychomotorische therapie en het jonge kind (2e deel). Hou het in de gaten! [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4663″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4667″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

PMT individueel bouwt verder..

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]De komende maand gaat mijn praktijk alweer de 10e maand vanaf de oprichting in. Wat vliegt de tijd! En wat is het leuk!

Laatst heb ik een stukje getypt over de gezins-pmt die een belangrijk onderdeel is van mijn praktijk. Maar bijna of even belangrijk is wel de individuele psychomotorische therapie met kinderen, jongeren en volwassenen.

Een kind, een jongere (of hun ouders) of een volwassene meldt zich aan of wordt aangemeld voor psychomotorische therapie met een hulpvraag. Op een ervarings- bewegings- en lichaamsgerichte manier wordt specifiek op de hulpvraag ingestoken. Aan de hand van concrete doelen wordt de behandeling afgestemd, persoonsgericht aangeboden. Soms praten, maar vooral doen. En op die manier het positief beïnvloeden van gedrag, komen tot inzicht en stappen zetten in de ontwikkeling.

En dit is zo krachtig, dat zelfs ouders, maar ook scholen, werkgevers, sportclubs of partners, regelmatig intensief worden betrokken bij het proces.

Bouwen we toch gewoon mooi aan verder?! Jazeker!

Iets voor jou? Je kind? Neem gerust contact op.
Voor het volledige aanbod psychomotorische therapie in Rosmalen, meer info, kun je ook verder lezen op deze site.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4490″ img_size=”600×400″][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

Psychomotorische therapie voor het gezin

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Het hele gezin, één ouder en kind, ouders afwisselend met het kind of voor broertjes en/of zusjes samen. Gezins- Psychomotorische therapie (of een gedeelte van het gezin), wordt binnen mijn praktijk steeds meer ingezet.

Vaak is het het kind wat bij aanvang wordt aangemeld. Het loopt niet helemaal fijn op school, thuis, in zijn/haar vrije tijd, op de sportclub of elders.
In een aantal gevallen is de ouder of zijn de ouders al langer op zoek (soms zelfs al een aantal jaar) naar een passende training of behandeling voor het kind. Met wisselend resultaat. Soms gaat de ouder eerst zelf op zoek en komt op die manier direct uit bij mijn praktijk. Hoe het ook loopt, het maakt niet uit, maar in de meeste gevallen wordt er niet direct gedacht aan een optie om iets met het gezin of een deel van het gezin te doen.

Doen.
Dit woordje pik ik er direct even uit. Want dat is waar het in basis binnen de pmt om gaat.
De eerste fase staat in het teken van het verkennen en herkennen van de ander in de ruimte. De kwaliteiten, dat wat de ander nodig heeft, zijn/haar moeiten en mogelijkheden. De patronen binnen het gezin komen vaak in de eerste bijeenkomsten al naar voren.

De tweede fase bestaat vooral uit het opdoen van nieuwe ervaringen met het gezin aan de hand van oefensituaties, spel- en doe-opdrachten.
Aan de hand van thema’s wordt de hulpvraag van de individuele gezinsleden uitgewerkt. De thema’s lopen uiteen van het herstel van de hiërarchie in het gezin, het leren verplaatsen in de belevingswereld van de ander tot aan het leren omgaan met de verschillen van ieder individu in het gezin.

Het is van belang dat ouders graag zelf ook aan de slag willen met het beter zicht krijgen op wat er binnen het gezin gebeurt, de sterke kanten en de valkuilen.

Wat ik in de meeste gevallen zie is dat kinderen (en ook ouders) enorm floreren wanneer het hele gezin meegenomen wordt in het proces. En dat is te gek![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4477″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]

Categorieën
PMT

PMT en de 7 thema’s

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Psychomotorische therapie (PMT Den Bosch) is er voor mensen die een psychosociale last ervaren.

Laatst kwam ik ze weer eens tegen; de 7 thema’s die eigenlijk het geheel aan hulpvragen binnen de pmt omvatten. Interessant voor mensen die overwegen of psychomotorische therapie wat voor hen is of er mee willen kennismaken.

De 7 thema’s waaronder alle hulpvragen of doelen kunnen vallen die door pmt worden aangegrepen (door Pauline Fellinger BA/PMT) ;

  1. motorische instrumentele sensibiliteit (M.I.S.)
  2. motorische sociale sensibiliteit (M.S.S.)
  3. ruimte
  4. kracht
  5. lichaamsbeleving
  6. vertrouwen
  7. relaxatie

 

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3970″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]1. Motorische instrumentele sensibiliteit betekent de gevoeligheid van iemand voor het materiële, voor de voorwerpen (het andere) om hem heen. Sommige mensen stoten zich vaak of hebben weinig tot geen gevoel voor de hardheid, zachtheid, afstand van / tot de dingen. Zoals je met een rugzak op, in de trein soms tegen anderen opbotst, omdat je even wat minder M.I.,S. had met je rugzak op. Of zoals je een dag kunt hebben waarbij je je meer dan anders stoot, iets om laat vallen, tegen iets aanloopt, iets stuk maakt…. Omdat je die dag wat minder goed in contact bent met de dingen om je heen. Als je na een ongeval / trauma anders in je lijf bent komen te zitten (bv. met een dwarsleasie), zul je veel opnieuw moeten gaan verkennen rondom M.I.S. Mensen die haast hebben, hebben op dat moment ook vaak een lage M.I.S. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen al snoezelend veel bezig gaan met M.I.S. Mensen die vanwege welke psychopathologie dan ook, teveel naar binnen gekeerd zijn, zijn ook minder in contact met hetgeen om hen heen is (ook dit doen we in Rosmalen en PMT Den Bosch).

2. M.S.S. Motorische sociale sensibiliteit is dan de gevoeligheid die iemand heeft voor de sociale context om hem heen. Voor de ander om hem heen dus. Het gaat dan om het kunnen maken van contact met anderen, kunnen samenwerken met anderen, om de afstand en nabijheid die je inneemt ten opzichte van anderen, Maar ook het hanteren van sociale grenzen, assertiviteit, nee kunnen zeggen, leiding nemen, leiding geven, leiding volgen, rekening houden met elkaar, wachten op elkaar, luisteren naar elkaar, elkaar verdragen, etc…

3. Ruimte: Hierbij gaat het om het (durven) innemen van ruimte, het delen van ruimte, het bewegen door de ruimte, het maken van een eigen plek, het opeisen van ruimte, etc. Ruimte is hierbij ook een plek, een plaats, een speelveld, Kijk voor de gein maar eens bij een speeltuintje in je buurt; je zult zien dat sommige kinderen met groot gemak door de hele speeltuin bewegen, de schommel durven opeisen, de baas van de glijbaan zijn, of het grote grasveld in bezit nemen (in onze ruimte in Rosmalen en PMT Den Bosch hebben wij ook allerlei praktijk items om dit te oefenen). Anderen blijven wat meer aan de zijkant of verdwijnen gauw, als er haantjes de voorsten aankomen. Ze nemen nauwelijks plek in op het grasveld…Zoiets is ook te zien in kleedkamers, (wie neemt hoeveel plek in op de banken, aan de kapstokken), in de klas, in de kantine, in de trein…Mensen gaan verschillend met ruimte om.

4. Kracht: Binnen het thema kracht wordt er gewerkt aan het doseren van kracht, of het leveren van kracht, of het (durven) inzetten van kracht, of juist het bewegen met minder kracht (en bv. meer gemak….) Krachtgebruik kan voor iemand die impulsief is, vaak te veel en/of te heftig zijn (soms leidend tot agressiviteit), maar voor een ander is kracht gebruik heel beladen en gerelateerd aan schuld en daderschap, aan aanvallend zijn en ruzie. De truc is om controle te kunnen hebben (te kunnen kiezen) over de kracht die je wilt inzetten bij je handelen.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]5. Lichaamsbeleving: Dit beweegthema spreekt haast voor zichzelf. Het gaat hierbij om hetgeen je aan en van je lijf kan beleven, voelen, waarnemen en betekenis kan geven, tijdens je bewegen en handelen. Soms gaat het over negatieve lichaamsbelevingen, waarbij het een doel kan zijn om je lijf weer meer te gaan waarderen. Soms gaat het over onbekende lichaamssignalen die je kunnen helpen om op tijd te stoppen met activiteiten, werk of andere handelingen. Bv. de astmapatiënt die beter kan aanvoelen wanneer hij weer benauwd wordt en bijtijds maatregelen kan nemen. Of de workaholic die beter voelt wanneer hij weer te lang teveel stress heeft. Soms gaat het binnen dit thema over je lichaam tonen, je lichaam (beter) te leren kennen of over je lichaam (en/of emoties) te voelen.

6. Vertrouwen: Het gaat hierbij zowel om vertrouwen in jezelf, als om vertrouwen in de ander / het andere. Als er bij iemand problemen liggen op dit gebied, wordt (een sub-)doel omtrent dit beweegthema geformuleerd. Het vertrouwen kan te veel zijn, te weinig zijn of zich bv beperken op een bepaald gebied.

7. Relaxatie: Relaxatie is een ander woord voor ontspanning en heeft dan ook alles te maken met het wel / niet / meer / minder ontspannen zijn. Het kunnen ontspannen, het weten wanneer spanning / ontspanning goed of slecht voor je is, het toepassen van ontspanningstechnieken, het ervaren van spanning en ontspanning, het controle hebben over je eigen spanning en ontspanning en (heel belangrijk:) het weten wàt jou doet ontspannen (drijven in warm water, een potje badminton, liggen op een matje, luisteren naar muziek.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4633″ img_size=”large”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vaker artikelen/berichten ontvangen van mijn praktijk FLOORUIT! in Rosmalen (ook voor PMT Den Bosch)? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van mijn praktijk FLOORUIT![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]